woensdag 15 juli 2015

15.07 C-day 31

Whooo, wat een pracht van een dag was dit !! Van zo''n machtige, prachtige kracht dat ik hem niet licht zal vergeten !
Terwijl ik gisteren kon starten met een afdaling om U tegen te zeggen, begon vandaag met de klim naar Cebreiro. Maar niet zonder eerst de onvermijdelijke Kortrijkse C&M tegen te komen. Bleek dat we minder dan 1 km van mekaar gelogeerd hadden. Hebben samen ontbeten alvorens stevig in de pedalen te gaan voor de 20 km lange en pittige beklimming. De hoge viaducten van de snelweg worden onze referentiepunten.
En wat kan ik anders zeggen dan dat het stijgen vlot, heel vlot ging. Al gauw haal ik de viaducten in en neem zelfs voorsprong terwijl de vallei zich verder opent onder de ochtendzon.
Plots is er zo'n uniek moment in een mensenleven: het dal naast mij heeft zicht gevuld met een dikke laag wolken. Het geheel heeft een magisch-realistsch, om niet te zeggen mysterieus tintje. Het is niet voor niets dat de legende zegt dat deze berg de bewaarplaats is van de Graal. Ik blijf een hele tijd zitten op een muurtje, zet mijn verstand op nul en geniet.
Na dit soort genieten is er het verder genieten van de beklimming. De viaducten worden uiteindelijk stipjes (zie midden op de panorama foto, onder de laag wolken).
En na Cebreiro volgen korte afdalingen af met nieuwe klimmen naar Alto San Roque en Alto de Poio tot de ultieme afdaling: 650 m dalen over 12 km zonder amper te moeten afremmen!  Puur genieten! En zo blijft het bijna de hele dag doorgaan terwijl het Galicische landschap steeds groener wordt.
Naar de avond toe blijkt er geen logeermogelijkheid in enkele dorpjes terwijl mijn batterijtjes hunkeren naar een oplaadbeurt. Mentaal reeds voorbereid op een nachtje wildkamperen, stop ik in het gehucht Paradela om in de lokale Supermercados het hoogst noodzakelijke eten en drinken te kopen. En om een lang en vooral in gebarentaal gevoerd verhaal kort te maken: de uitbaatster heeft er voor gezorgd dat ik nu niet kampeer, maar logeer in een simpel pension waar ik net de beste, gebakken paling ooit heb gegeten terwijl de zon alweer ondergaat boven de heuvels en het stuwmeer.
Ik draag deze speciale dag op aan een heel speciaal iemand. Iemand die het niet echt leuk vind dat ik zo lang weg ben en het me toch volledig gunt en 200 % ondersteunt. Deze dag is voor jou,  Ceetje!

1 opmerking:

  1. Liefste petertje rikje!

    Wat ben ik een trotse meter van jou! Zo fier dat je dit allemaal doet en blijft doen alleen! Zo ken ik je natuurlijk, geen opgever. Je schrijft echt mooi! Zo mooi dat ik alles direct wil verder lezen! Ik kijk al uit naar je verhalen als je terug bent! Ook al kan ik ze hier wel lezen, maar graag toch nog eens wil horen.

    Ik ga toch blij zijn als je terug thuis bent hoor :).
    Petertje, geniet er nog met volle teugen van, van je vakantie en van het fietsen.

    Dikke kus en knuffel & vergeet niet petertje, geniet ervan en ik zie je graag!

    Ps: je appartementje is nog heel :D. Bedankt dat we hier een weekje mogen wonen!

    Dikke kus en hou van je petertje-lief! xxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen